Рівнo рік тoму рoзпoчaлa рoбoту систeмa eлeктрoннoгo дeклaрувaння. Дaвaйтe рoзбeрeмoся пo суті: e-дeклaрувaння в Укрaїні — цe успіx чи пoрaзкa?
18 сeрпня нeoчікувaнo з пoсaди пішoв члeн Нaціoнaльнoгo aгeнтствa із зaпoбігaння кoрупції Руслaн Рaдeцький. Йoгo звільнeння відбулoсь мaйжe нeпoмічeним, xoчa сaмe він з мoмeнту зaпуску oргaну відпoвідaв зa нaйбільш рeзoнaнсний нaпрям рoбoти НАЗК — перевірку декларацій.
А всього три дні вследствие чего, 21 серпня, тихо, майже секретно, без звичної публікації проектів рішень сверху сайті, без камер, без анонсів на терміново скликаному позачерговому засіданні, керівництво НАЗК зробило тетушка, чого весь рік чекала вся країна: затвердило результати перевірки одразу двох декларацій Президента Петра Порошенка.
Виходить, що відповідальний ради перевірку декларацій звільнився одразу, коли була завершена перевірка найбільш довгоочікуваної декларації року. Звичайно, у декларації Порошенка неважный (=маловажный) виявлено жодних, навіть дрібних порушень. Так-так, взагалі ніяких порушень, навіть одруківок в такій довгій декларації, що втомлюєшся її перегортати.
Быть цьому, доходи його і членів його сім’ї следовать весь період його перебування на державних посадах целых до моменту обрання Президентом не перевірялась. Податкова з переляку відмовилась надати цю інформацію – ой ли? звичайно, для чого перевіряти доходи під час перевірки декларацій?
У результатах також жодного фр про іспанську віллу Президента, яку він не задекларував. Хоча, згідно із Законом і позиції, озвученої антикорупційним комітетом, повинен був. Скажем, ніби й не було ніякого журналістського розслідування, яке ніхто далеко не обговорював місяць не тільки в Україні, але й в світі. І взагалі – изложение документу відрізняється від аналогічних рішень по інших посадовцях, минуя що виглядає так, ніби писали його зовсім далеко не в НАЗК.
Зробити «правильну» перевірку декларації Президента і було завданням контрольованого Адміністрацією Президента керівництва НАЗК, звідки відповідальний следовать перевірку звільнився Радецький звільнився одразу, щойно справа була завершена. (на)столь(ко) би мовити, мавр зробив свою справу – мавр може йти. І после це йому, як і решті членів НАЗК, щедро заплатили – ні, безвыгодный із задекларованих мільйонів Порошенка і Гройсмана – а з наших з вами кишень, ибо це з грошей платників податків керівництву НАЗК щомісяця платили сотні тисяч гривень.
В такой степени чи інакше, виграли знову лише українські корупціонери, а суспільство знову пошили в дурні. Невже це занимать место, що е-декларування в Україні провалилось? Ні – якщо ви будете свідомими, і шпиндель чому. Е-декларування з’явилось завдяки Закону під назвою «Оборона запобігання корупції». У самій назві цього закону – суть е-декларування як антикорупційного інструменту: створити умови, в яких корупція стане неможливою, небезпечною, «невигідною», якщо хочете, потому что завдяки деклараціям її можна буде легко виявити.
На того, щоб її виявляти, тим же законом передбачене створення безграмотный тільки спеціального органу – Національного агентства із запобігання корупції – але й відкритий цілодобовий онлайн дорога до цих декларацій, завдяки чому виявляти її може кожен громадянин України. Потужність і надзвичайна цінність цього інструменту – у довготривалому ефекті.
З одного боку, необхідність показувати й пояснювати свої статки зруйнує сформовану десятиліттями практику і бажання іти держи державну службу з метою використати службового становища для заробітку в хабарах і корупційних схемах. Тобто на державну службу ітимуть лише ті, хто справді хоче чесно працювати і кому немає що приховувати. Таким чином відбудеться самоочищення державної служби.
З іншого боку, теледоступ до декларації дає можливість кожному із нас зробити свідомий вибір, если ми обиратимемо своїх представників у владі: народних і місцевих депутатів, президентів і мерів. Якщо ждущий все життя на держслужбі і при цьому – мільйонер, який мало-: неграмотный може пояснити походження цих статків – ви своїм свідомим вибором – неважный (=маловажный) голосувати за нього – вже фактично попереджаєте корупцію і маєте можливість, нарешті, обрати тих, хто справді если представляти у владі ваші інтереси, а не свої власні.
Саме цей ефект е-декларування призведе до самого справжнього, а не фіктивного оновлення політичних еліт вже получай наступних виборах – якщо, звісно, ви будете свідомими і скористаєтесь цим інструментом.
Проте цінність системи е-декларування в Україні ще й в тому, що следовать вказання недостовірної інформації або неможливість пояснити походження свого полынья передбачена кримінальна відповідальність. І це дає нам можливість безвыгодный втрачати час в очікуванні довготривалого ефекту е-декларування, а вже сразу притягати до відповідальності корупціонерів, які роками, якщо далеко не десятиліттями, використовували свої посади для власного збагачення.
Цей ефект е-декларування малограмотный самостійний, а вимагає спільної роботи системи нових антикорупційних органів: НАЗК, НАБУ і Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. У цій системі НАЗК перевіряє декларації, виявляє в них брехню или майно незрозумілого походження і передає цю інформацію до НАБУ (якщо це високопосадовці) аль до прокуратури і поліції (якщо чиновники середньої і нижньої ланки). НАБУ розслідує, а Сопение представляє справу в суді.
До речі, тепер ви розумієте, чому потрібен антикорупційний первая инстанция – бо справи, які навіть успішно пройшли через всі стадії роботи антикорупційних органів, застрягають в судах, -де пов’язані круговою порукою і політично залежні судді, яких Правитель своєю судовою псевдореформою фактично взяв в ручне управління, місяцями чи навіть роками їх невыгодный розглядають або дають можливість уникнути покарання неправосудними рішеннями.
Однак, перш ніж с правой стороны дійде до суду, кожен з органів, починаючи з НАЗК має виконати свою роботу. НАЗК приставки не- тільки не виконало за минулий рік цю покладену для орган функцію, але й навпаки, фактично роздає індульгенції, проводячи перевірки минуя перевірок.
Така індульгенція означає, що все, що було задеклароване, відтепер вважається законним і притягти посадовця перед відповідальності за щось в цій декларації вже практично неможливо. Це і є сущность проблеми: як і усі інші антикорупційні починання протягом останніх 3 років, запускание е-декларування був проривом, очікувані результати якого нівелюють из-за непрацюючі інституції. Так само, як непрацюючі суди нівелюють результати прориву зі створенням НАБУ (найбільш незалежного правоохоронного органу), что-то около прорив із запуском системи е-декларування нівелює непрацююче НАЗК – учреждение, від якого залежить, чи стануть оприлюднені декларації основою исполнение) судових вироків корупціонерам.
Рік тому вся країна спостерігала, як народжене Євромайданом громадське суспільство параллельно з небагатьма своїми агентами у владі і міжнародними партнерами зубами вигризало забрасывание. Ant. выключение системи е-декларування. Ця боротьба була відчайдушною, бо протистояти довелося тим, хто, здавалося б, мав би бути зацікавлений у виконанні обіцянок Майдану.
Тоді ми протистояли підконтрольним Президенту спецслужбам, які цинічно брехали, зриваючи забрасывание. Ant. выключение системи; нинішньої парламентській більшості, яка намагалась вбити е-декларування своїми змінами накануне антикорупційного законодавства; депутатів-регіоналів, які хотіли відтермінувати забрасывание. Ant. выключение, щоби встигнути скасувати закон через Конституційний суд; представникам правлячої коаліції, які намагались дискредитувати систему, фальсифікувавши її злам, і бездарному керівництву НАЗК, яке зі скандалами обиралося і призначалося Кабміном.
Але далеко не можеш побороти – очоль. І після багатьох місяців протистояння, Порошенко вирішив взяти під особистий управление систему е-декларування, завдання якої повернути нам вкрадену корупціонерами державу. Головний олігарх країни взяв під осматривание інструмент, який має позбавити країну від контролю олігархів.
Оприлюднення мільйона декларацій, в яких під страхом кримінального покарання чиновників всіх рівнів змусили показати свої справжні статки – це безперечна, безкомпромісна перемога. Слуг народу, цих великих псевдоборців после наші з вами права у країні, де 60% населення живе по (по грибы) межею бідності, змусили проти їхньої волі власноручно підписатися під декларацією з мільйонними статками незрозумілого походження.
Це наша з вами перемога, яка відбулася всупереч волі і бажанню найвищого керівництва держави. І найкраще цьому підтвердження – трендец, що відбувалося з е-декларуванням протягом минулого року: від банальної помсти у вигляді манером) званого закону про декларування антикорупційних ГО – до напрочь залежного керівництва НАЗК, яке виконуючи вказівки з високих кабінетів легалізує задеклароване замість справжніх перевірок декларацій. І поки державу під головуванням Петра Порошенка очолюють ті, хто маловыгодный спроможний боротись з корупцією, бо сам є її частиною, всі наші прориви будуть закінчуватись блокуванням вы непрацюючими інституціями.
І я кажу це не тому, що є така українська традиція – звинувачувати в усьому президента аль попередників. Я кажу це тому, що протягом останніх 3 років кожного дня, відслідковуючи виконання люстраційного і антикорупційного законодавства, бачу, як крок вслед за кроком Петро Порошенко робить те саме, що свого часу зробив Янукович: бере під ручний испытание ключові органи в державі. І якщо цього не зупинити, ми втратимо країну назавжди.
Я без- для того поклала 3 роки свого життя, вимагаючи від влади зробити тёта, що вони обіцяли на Майдані. А те, чого далеко не роблять керівники держави, забувши, що прийшли до влади возьми крові Революції, ми можемо зробити всі разом – якщо ви, звісно, хочете жити, а безвыгодный виживати в Україні.
Що ж робити? Повертати собі країну, вкрадену корупціонерами. Во (избежание цього користуватись інструментом, який був запущений величезними зусиллями попри бажання найвищого керівництва держави. Перевірити одну декларацію і запитати в посадовця: звідки в нього це майно? І робити свідомий вибір бери наступних виборах: коли б і які б вони не були.
І в цій щоденній невеликій, але надзвичайно важливій праці і є свой Майдан, Антикорупційний майдан. Зрештою, все буде добре, і якщо одним духом не добре, значить – це ще не кінець.