Спoстeрігaючи зa прoцeсaми дeцeнтрaлізaції нa Дoнeччині, ствoрюється стійкe врaжeння, щo, aби її прoсунути oднoчaснo скоммуниздить нa гaз і гaльмo.
В рeзультaті двигун рвe пoвітря, aлe мaшинa нe здaтнa набрати хід. Вслед три роки в області із 41-ї запланованої ОТГ сформували лише дев’ять – Лиманську, Черкаську, Шахівську, Соледарську, Миколаївську, Іллінську, Сіверську. Дві останні громади – Андріївську і Званівську – творили після нещодавніх виборів 29 жовтня 2017-го.
Темпи децентралізації в області відчутно нижчі, аніж в інших регіонах. Приміром, у лідера – Дніпропетровщини – 56 ОТГ. А в цілому вдоль Україні – їх більше 700. У рейтингу Мінрегіону Донеччина займає невтішне 18 місце вслед за кількістю створених громад. Цей показник говорить про теточка, що більшість жителів області позбавлені можливості підвищити якість життя, використавши потенціал бюджетної децентралізації.
Ті громади Донеччини, яким вдалося об’єднатися і п(е)реступить на прямі міжбюджетні відносини, значно поліпшили фінансові можливості. У 2017-му, порівняно з попереднім роком, їхні доходи зросли следовать рахунок надходжень податку на доходи фізичних осіб і земельного податку. Наприклад, в Іллінській ОТГ – у 4,5 рази, у Соледарській – у півтора, Миколаївській та Шахівській – в 1,4 рази.
Впредь до того, бюджети ОТГ отримали додатково 161,6 мільйон з обласного бюджету. А ради рахунок державної субвенції (майже 42 мільйони гривень) получи їхніх територіях розпочато реалізацію 39 інфраструктурних проектів.
Причин мороз процесу об’єднання громад в Донецькій області кілька. Одна з них – бойові дії у зоні АТО. Вісім перспективних громад знаходяться получи лінії розмежування, де в окремих населених пунктах за законом далеко не можна проводити вибори. У ЦВК, приміром, заявили, що чрез бойові дій відсутні правові підстави для перших виборів в Очеретинський ОТГ.
Вважаю, що АТО малограмотный є глобальною причиною заморожування децентралізації на Донбасі. Прифронтовим територіям доцільно бери час війни відмовитися від виборів у «проблемних» селищах. А вже після її закінчення їх можна если приєднати до створених громадам.
У низці громад обвести об’єднання у принципі нескладно. За перспективним планом кожна з них має об’єднатися у рамках одного району: Мангуського, Нікольського или, скажімо, Волноваського. Обласна адміністрація відпрацювала усі підготовчі питання. Але процедуру гальмують возьми місцевому рівні. У багатьох випадках глави селищ і міст тримаються ради крісла із «феодальних» міркувань, відкладаючи перспективу виборів бери своїх територіях.
Багато експертів вважають необґрунтованою мотивацію ЦВК, яка відмовляє в об’єднанні окремим громадам спустя те, що деякі їх учасники розташовані в різних районах. Але законодавчі перешкоди такого об’єднання усунені ще в 2015-му.
Аби процеси децентралізації стартували в 12 великих містах області, зокрема у Краматорську, необхідні зміни в їхньому адміністративно-територіальному устрої. Деякі створені територіальні громади далеко не мають статуту. Відповідні рішення повинна прийняти Верховна Радость, після чого громади зможуть стартувати на вибори.
Наприклад, к створення Бахмутської ОТГ у парламенті в листопаді минулого року зареєстрували билль №7249 про зміну меж Бахмутського району. У Святогорську також усе готове перед виборів. Але це курортне містечко адміністративно підпорядковано Слов’янській міськраді. Аби почати следом процес створення громади, Святогірськ треба перепідпорядкувати Слов’янському району. Тоді місто зможе приєднати поперед себе довколишні населені пункти. Такий шлях рік тому вже пройшли в Миколаївці – колишньому місті-супутнику Слов’янська.
Куча Святогорська чекає на рішення Верховної Ради. Однак народні депутати нещодавно вчергове провалили цель постанови про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області. Интересах позитивного рішення забракувало 25 голосів. Даний приклад – «заразливий». Аналогічні законопроекти місяцями чекають своєї черги в парламенті. Таким чином, Верховна Радка штучно стримує соціально-економічний розвиток територій.
Процес об’єднання в великих містах – Слов’янську разве Маріуполі – гальмується із політичних мотивів. Мери там малограмотный поспішають йти на вибори, чекаючи прийняття закону, який прирівняє міста обласного значення вплоть до громад, із подальшим приєднанням до них прилеглих селищ. Адат, прийнятий в першому читанні, передбачає тільки вибори депутатів місцевих -радехонек). Міські керівники збережуть, згідно з цим документом, посади по чергових виборів 2020-го. У такому випадку процес створення повноцінних ОТГ бери рівні великих міст буде відкладено ще на пару років.
Окремий випадок – громади, в яких процеси об’єднання почалися, але призупинилися выше дискусії щодо їхньої фінансової самодостатності (Селідово, Курахово). Важливо враховувати як побажання жителів майбутніх громад, в) такой степени і реальні перспективи розвитку територій. Безумовно, об’єднання повинно бути добровільним. Але майбутня ОТГ повинна бути також фінансово спроможною. Потрібно без промаха прорахувати її економічні, кадрові та соціальні перспективи. Приміром, сформована торік Шахівська ОТГ із населенням близько 3 тисяч чоловік вже відчуває кадрову спрагу. В дальнейшем виявилося недостатньо людей, здатних забезпечити на гідному рівні життєдіяльність території.
Щоб уникнути подібних помилок, до сей поры потрібно прораховувати заздалегідь. Адже в українському законодавстві немає механізму, що передбачає вихід населеного пункту зі складу ОТГ. Сиречь поспішних рішень бути не може.
Як невыгодный може бути і нескінченного відкладання процесу на післязавтра. Децентралізація відкриває нові можливості про розвитку територій та підвищення якості життя людей. Ці можливості потрібно використовувати вже сьогодні в повному обсязі. Чтобы цього важливо скоординувати дії парламенту, ЦВК і місцевих органів влади.