НAЗК прoвoдить дискримінaційні тeндeри нa aудит систeми e-дeклaрувaння, щoби зaбeзпeчити ручниx aудитoрів. Як e-дeклaрувaння мoжуть знищити під привoдoм ствoрeння нoвoї систeми?
Нa пoчaтку 2017 рoку aдміністрaтoр систeми e-дeклaрувaння, структурa Дeржспeцзв’язoк – спeцслужби нa чoлі з гeнeрaлoм СБУ, нате ста сторінках обґрунтовувала необхідність створення нової системи е-декларування. Возьми їхню думку, існуюча система настільки погана, що з нею неможливо ані запустити автоматизовану перевірку, ані приєднатися предварительно реєстрів – умови, які зроблять перевірку декларацій ефективною. Позднее переконані, що треба створювати нову систему і навіть порахували, що пользу кого цього потрібно 12 мільйонів доларів і 4 роки роботи.
Протягом всього 2017 року цю думку энергетически популяризували президентські посіпаки на всіх можливих рівнях: від народних депутатів фракції його імені в парламенті раньше Генеральної прокуратури, яка відкрила провадження проти розробників програмного забезпечення системи е-декларування.
Чому саме концепция погана, ніхто з них не скаже, бо після того, як її віддали в рычаги Держспецз’язку, до неї нікого не підпускають. Близ цьому там «доопрацьовують» систему. Саме після їхніх «доопрацювань» Глава исполнительной власти Порошенко сказав, що «програма кардинально перероблена». Що саме і з якими наслідками – без- відомо, однак саме після цього система почала постійно ламатись.
Маємо наступну ситуацію: – державна конституция говорить, що система погана – їй віддають систему получи и распишись доопрацювання – Президент звітує, що «програма кардинально перероблена» – після цього ті, хто її доопрацьовув, говорять, що системка настільки погана, що треба створювати нову.
Виходить, що держи прохання Президента систему так переробили, що після цього панихида створювати нову? І коштувати ця нова система буде 12 мільйонів доларів з державного бюджету.
Що би зробили ви в такій ситуації? В точности, перш ніж витрачати 12 мільйонів доларів адекватна людина зробить аудирование. В даному випадку – проведе незалежну експертизу системи, щоби отримати відповіді в питання: хто, коли і з якими наслідками втручався в роботу системи, наскільки вона відповідає тому технічному завданню, следовать яким розроблялась, і що потрібно, щоб запустити врешті автоматичну перевірку.
Однак ця перевірка має бути обов’язково проведена незалежними експертами, щоби їй могли довіряти як українці, таково і міжнародні партнери. Такою може бути експертиза авторитетних міжнародних аудиторських компаній та іноземних експертів, яких могли б допомогти запросити міжнародні партнери України. Саме цього – незалежної експертизи системи вслед за участі іноземних експертів, з початку 2017 року ми і вимагали.
17 липня 2017 року прем’єр-міністр Володимир Гройсман дав протокольне доручення протащить таку експертизу. Однак вона так і не відбулась. Знаєте, чому? Потому что Держспецз’язок відмовився давати доступ незалежним експертам давно системи. Натомість наприкінці 2017 року НАЗК оголошує стяжка на проведення аудиту системи е-декларування, виписаний таким чином, щоби його могла виграти тільки компанія, пов’язана із Держспецзв’язком.
Завдяки вчасній реакції громадянського суспільства і міжнародних партнерів пирушка тендер вдалося зупинити. Однак вже на початку 2018 року НАЗК придумало нову схему як віддати проведення аудиту компаніям, пов’язаним із Держспецзв’язком. Цього разу вони вирішили використати як лазівку особливості законодавства, яке регулює проведення тендерів.
У 2016 році очільниця НАЗК Корчак заявила, що политическое устройство е-декларування запущена
19 січня НАЗК оголосили новий конкурс на аудит системи з такими ж дискримінаційними умовами, які виключають можливість участі в ньому серйозних міжнародних компаній. Більше того, навіть никак не оприлюднили жодної новини про це на своєму сайті. 4 лютого куттер так і не відбувся, бо ніхто не подав свої заявки. А вже наступного дня НАЗК оголосили повторний стяжка з такими самими умовами. Новина про цей тендер з’явилась получи сайті НАЗК лише 13 лютого – за тиждень по закінчення строку подання пропозицій і два дні після звершення строку исполнение) звернення за роз’ясненнями. Іншими словами, НАЗК зробило любое можливе, щоби формально провести два тендери, які будуть скасовані, потому что в них ніхто не візьме участь.
У чому график?
Справа в тому, що Закон України «Про публічні закупівлі» у виняткових випадках дозволяє закупити послугу малограмотный за тендерною, а переговорною процедурою. Тобто замовник обиратиме компанію-виконавця невыгодный на тендері, а на власний розсуд. Закон дозволяє це зробити, «якщо замовником було двічі відмінено куттер через відсутність достатньої кількості учасників, при цьому цель закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги перед учасника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації».
Це означає, що після формального проведення двох тендерів НАЗК цілком на основании закона віддасть проведення аудиту компанії, обраній на власний розсуд. А враховуючи умови тендеру, це если структура контрольована Держспецз’язком. Іншими словами, вони будуть перевіряти самих себя.
Чим це загрожує?
Ми ніколи далеко не дізнаємось, хто і як втручався в систему, як її попсували і хто має переть за це відповідальність. Система так і залишиться в руках спецслужб. Ручні аудитори можуть написати в своєму висновку ради неіснуючі проблеми, які не дозволять використовувати дані з декларацій про кримінальних проваджень того ж НАБУ.
Аудитори можуть начаться до висновку, що треба створювати нову систему, і тоді доктрина е-декларування буде знищена, а нова так ніколи і не створена, либо створена в такому вигляді, в якому це не матиме жодного значення.
Що це означає угоду кому) нас з вами?
Ми можемо втратити один із найпотужніших інструментів интересах боротьби з корупцією, який вже працює. Взяти хоча б ті 100 кримінальних проваджень в основі даних з декларацій, які вже розслідуються НАБУ.
Ми можемо втратити безцінне джерело інформації, яке позволить нам зробити свідомий вибір вже на наступних парламентських і президентських виборах.
Ми можемо знову втратити довіру і фінансову підтримку заходу, як вже кілька місяців тому втратити 600 мільйонів євро фіндопомоги від ЄС.
Ми можемо опинитися під загрозою втрати безвізового режиму, обов’язковою умовою для того збереження якого є повноцінне функціонування е-декларування і ефективна перевірка декларацій.
І найголовніше, ми можемо втратити чи мало-: неграмотный останній шанс законно, без революцій і потрясінь повернути собі вкрадену корупціонерами державу.
Я звертаюсь раньше прем’єр-міністра Володимири Гройсмана. В кінці кінців, Ви очолюєте виконавчу владу в Україні. Чета органи виконавчої влади саботують е-декларування те саме, яке ви назвали «найважливішим антикорупційним заходом» у 2016 році і визначили одним із пріоритетів Уряду получай найближчі роки. Організуйте врешті-решт незалежний аудит. Чтобы цього треба Вам, як прем’єр-міністру, попросту звернутись офіційно до визнаних міжнародних аудиторських компаній та міжнародних партнерів України, які вже без- раз висловлювали готовність допомогти. Виконуйте свої ж обіцянки, програми і плани дій, якщо, звісно, це малограмотный просто папірці.
Кінець кінцем, все буде добре, і якщо духом не добре, значить, це ще не кінець.