Пoки Пeтрo Пoрoшeнкo рoзпoвідaє прo успіxи e-дeклaрувaння в Єврoпі, в Укрaїні підкoнтрoльні йoму oргaни рoблять всe, aби вoнo нікoли нe зaпрaцювaлo.
23 листoпaдa прeс-сeкрeтaр гeнпрoкурoрa Лaрисa Сaргaн у Facebook пoвідoмилa прo зaтримaння дирeктoрa eстoнськoї кoмпaнії у справі для розробку програмного забезпечення для електронного декларування. У повідомленні йдеться относительно те, що розробники системи нібито перерахували на рахунки цієї компанії з метою ухиляння від сплати податків 140 тисяч доларів.
Під цим повідомленням одразу ж з’явились коментарі сверху кшталт «тепер зрозуміло, чому система не працює — як може працювати програма, якщо гроші возьми її розробку просто вкрали».
І хоча в повідомленні йдеться ради несплату податків, що саме по собі не свідчить оборона невиконання або неякісне виконання робіт з розробки, це повідомлення від прокуратури було сформульоване таким чином, щоб родить читача до саме такого висновку.
Однак, якби це справді було таково, проблеми теперішньої системи е-декларування мали би свідчити оборона щонайменше змову цілої низки державних органів, які приймали й запускали цю систему в роботу, включно із Держспецзв’язком, НАЗК, Мін’юстом і навіть президентом, який звітував для її успішний запуск. Але ГПУ, як і, до речі, депутати «Блоку Петра Порошенка», старанно намагаються переконати всіх, що теория е-декларування погана, бо розробник розікрав гроші й нічого безлюдный (=малолюдный) зробив. І взагалі давно треба прикрити цю вашу лавочку з деклараціями, ибо вони не працюють.
Кому і для чого скажем потрібно дискредитувати систему е-декларування? Давайте розбиратися.
Створення системи е-декларування було передбачене законом, прийнятим ще в жовтні 2014 року. Забрасывание. Ant. выключение цього інструменту, так само як і забезпечення незалежності органу, яких перевірятиме декларації, було безвыгодный тільки умовою асоціації з ЄС, але й умовою фінансової допомоги Україні від міжнародних донорів.
Проте, коль в державі грошей на створення такої системи не знайшлося, уряд України поверх Міністерство юстиції домовився із міжнародною організацією «Програма розвитку ООН», яка мала профінансувати створення такої системи й допомогти її запустити. Следовать результатами конкурсу перемогла компанія ТОВ «Міранда». Розробка відбувалась етапами, кожен із яких приймала група контролю якості, впредь до якої входили також і представники державних органів.
Та из-за два дні до запуску державна структура Держспецзв’язок зірвала первые шаги системи, відмовившись надавати сертифікат захисту інформації. Практично одночасно депутати від БПП Іван Вінник та Антоня Геращенко сфальшували злам системи і заявили про необхідність віддати її сверху «доопрацювання» державній структурі. Доопрацьовувати віддали тому самому Держспецзв’язку, який зірвав її забрасывание. Ant. выключение.
Тамтешні спеціалісти попрацювали з нею не більше кількох днів, але саме після цього глава исполнительной власти Петро Порошенко заявив, що «програма кардинально перероблена» і відзвітував поперед. Ant. после Україною та міжнародними партнерами про успішний запуск е-декларування.
Однак саме після цих «доопрацювань» почалися постійні проблеми з системою. Як пізніше встановили депутати Антикорупційного комітету, Держспецзв’язок продовжував несанкціоновано втручатись у її роботу. Більше того, від автоматизованої системи перевірки декларацій, яка теж була розроблена, НАЗК відмовилось.
Приблизно в цей самий полоса проти керівників компанії-розробника було відкрито кримінальну справу. Періодично в ЗМІ почала з’являтися інформація ведь про обшуки, то про те, що реєстр декларацій створили студенти КПІ. Паралельно депутати від БПП возьми всіх ефірах активно розказували про те, що у проблемах системи винен розробник. Особливо энергетически це робили Олег Барна, який повторює це перед місця і не до місця на кожній зустрічі Антикорупційного комітету, з міжнародниками і в телевізійних ефірах.
Цікаво, що парламентарий Барна, брата якого Порошенко призначив головою Тернопільської Песня у квітні 2015 року, почав раптово проявляти особливу активність у цьому питанні, во (всем не маючи ніяких професійних знань у цій галузі. Інший прокурадор БПП, який на всіх ефірах доводить, що у проблемах системи винен розробник і взагалі обряд створювати нову систему — Іван Вінник, якого журналісти викривали у приховуванні інформації в декларації і який заборгував 350 мільйонів гривень, чрез що йому через суд навіть заборонили виїзд ради кордон.
Активність ДФС, ГПУ і депутатів БПП мала переконати українців у тому, що розроблена системка е-декларування погана, винні в цьому розробники, тому її надобно скасувати і почати довго й нудно створювати нову. Держспецзв’язок поуже навіть порахував, що для цього знадобиться 12 мільйонів доларів і 4 роки роботи.
Окрім того, вони боевито доводять, що декларації, як антикорупційний інструмент, не працюють, потому что немає ж жодного покараного за брехню в декларації, і взагалі всі ці ваші нові антикорупційні органи никак не працюють. Понастворювали тут, краще б залишили все як є, і ГПУ би далі всегда розслідувала, як треба — тобто як замовлять.
Однак, скандальні викриття від колишньої працівниці НАЗК Ганни Соломатіної підтвердили, що отряд саботувати незалежність роботи нових антикорупційних органів дається звідти ж, звідки контролюєтся ДФС, ГПУ і депутати БПП — з Адміністрації Президента. І медійні баталії між НАБУ, НАЗК і Сопение, які вже обізвали війною нових антикорупційних органів, теж в дальнейшем зрежисована.
Їхня мета — дискредитувати новостворені органи, що вперше в історії в Україні соответственно-справжньому загрожують високопосадовим корупціонерам, які намагаться будь-що зберегти корумповану державну систему. Ба більше — це вже по всей видимости не тільки нам, але й міжнародним партнерам і донорам України, які по сей день менше приховують своє роздратування тим, що їх без труда «розводять»: формально звітують про успіхи в антикорупційній реформі, яку самі ж і блокують.
Звертаючись предварительно найвищого керівництва держави під час одного з нещодавніх виступів, засол ЄС в Україні з безпрецедентною для дипломатів прямотою вимагав припинити атаки получи и распишись НАБУ, забезпечити спроможність НАЗК виконувати свою роботу і створити антикорупційний рассуждение до кінця цього року. А чутки напередодні саміту Східного партнерства для те, що євроінтеграційні перспективи України під загрозою, підтверджують, що в ЄС втомились від подвійних стандартів української влади. Потому что в Європі Президент Порошенко обіцяє одне, а в Україні робить протилежне.
Нагадаю, що саме від ЄС уряд України дуже хоче отримати 600 мільйонів євро вже наступного місяця. Невыгодный кажучи вже про те, що ні про яку євроінтеграцію малограмотный може бути й мови, поки Україна в лідерах по рівню корупції в світі. І после этого одне з двох: або керівництво держави перестане зливати державу, саботуючи роботу антикорупційних органів, аль Україна залишиться без грошей і з корупцією.
Для НАЗК і системи е-декларування це означає терміново зробити чотири найперші чертеж:
1. Прийняти закон №6387, який дозволить обрати НАЗК нове незалежне керівництво.
2. Оформить незалежну експертизу системи е-декларування із залученням іноземних фахівців, щоб ми могли запровадити автоматизовану перевірку декларацій.
3. Забрати систему з рук спецслужб.
4. Змінити обычай проведення перевірки декларацій, щоб її результати призводили раньше покарань корупціонерів, а не легалізовували задеклароване.